Om sang opp gjennom historien

Den første registrerte omtalen av begrepet “brystet stemme” og “falsett” var rundt det 13. århundret, da det ble skilt fra “halsstemme” (denne gangen er det sannsynlig at stemmen viser til falsettregister). Forfatterne Johannes de Garlandia og Jerome av Moravia skapte begreper innen italiensk operasang, der brystet stemme ble identifisert som den laveste varianten av sang, og falsett den høyeste av tre stemmeregistre: brystet, passhagio og falsett. Denne tilnærmingen blir fremdeles undervist av noen vokalpedagoger.

Mens kunnskap om fysiologi har økt i løpet av de siste to hundre årene, har forståelsen for den fysiske prosessen med sang og vokalproduksjon gjort det samme. Som et resultat har mange vokalpedagoger omdefinert eller forlatt bruken av begre1000509261001_2135018019001_Billie-Holiday-Romantic-Relationshipspet bryststemme. Dette mye siden vokalregistrering oftere er sett på som et resultat av strupefunksjon. Av denne grunnen hevder mange vokalpedagoger at det er meningsløst å snakke om registre som blir produsert i brystet. De hevder at vibrasjonen som oppleves i disse områdene er resonansfenomener og skal beskrives i vilkår knyttet til vokal resonans. Dette synet er også i tråd med synspunktene til andre som studerer fagområder der vokal registrering blir inkludert: logopedi, fonetikk og lingvistikk. Selv om begge metodene fortsatt er i bruk, er det en tendens blant dagens vokalpedagoger å ha et nyere og mer vitenskapelig syn. Noen vokalpedagoger tar derimot ideer fra begge synspunkter.

Den moderne bruken av begrepet bryststemme kan ofte referere til en bestemt type vokalfarge eller vokalklang. I klassisk sang er bruken begrenset til den nedre delen av det modale register, eller normal stemme. Brystklang kan legge til et fantastisk utvalg av lyder til en sangers vokalfortolkende palett. Imidlertid kan bruk av altfor sterk bryststemme i de høyere registrene, i et forsøk på å treffe høyere notater i brystet, føre til at sangeren må presse eller tvinge seg inn i en spesiell tone. Dette kan forverre tonen/melodien om det ikke er godt innøvd hos sangeren.